عوامل وسعت روزی و اسباب کمی رزق
آموزههای تربیتی قرآن و دستورهای معصومان ـ علیهمالسلام ـ در باره عوامل وسعت روزی و یا کمی رزق، بیانگر حقایقی ارزشمند است، که در پرتو آنها رابطه ما و پروردگارمان و نیز رابطه ما و جامعه اسلامی و ارتباط ما با خود و خانوادهمان ـ که در جلوههای رفتار و گفتار تجلّی مییابد ـ حساستر، دقیقتر و اندیشهگرایانهتر خواهد شد. با این معارف دینی، تمامی اعمال خود را با نگاهی دقیقتر و حساب شدهتر انجام میدهیم و با توجه به آثار هر یک در خود، خانواده و جامعه، مسؤولیت بیشتری احساس میکنیم. برخی از این عوامل عبارتند از:
1.تقوا و پرهیزکاری
«و من یتق اللّه یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب؛(11) هر کس از خدا پروا کند، [پروردگار] برای او راه بیرون شدن [از سختیها] را قرار میدهد و از جایی که حسابش را نمیکنند، به او روزی میرساند.»
«و لو ان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض؛(12) هرگاه مردمِ روی زمین ایمان آورند و تقوا پیشه کنند، برکات آسمان و زمین را به روی آنان میگشاییم.»
رزق بیگمان و یا لطفی که بدون تدبیر برای انسان فراهم میشود، نعمتی است که امام صادق ـ علیه السلام ـ آن را مخصوص بندگان باایمان خداوند دانسته است و ضمن تفسیر آن به «مبارک و پرخیر بودن»، حکمت این رحمت را ارتباط بیشتر مؤمنان با خداوند از راه دعا به درگاه او میداند، تا بیشتر از همیشه روزیای بدون پیشبینی نصیب خود سازد.(13)
ویژگی چنین روزیای پاک و شایسته ـ که نشان از محبوبیت بندگان پارسا و پرهیزگار دارد ـ به گونهای است که امام زینالعابدین علیهالسلام در دعای خود به ما آموزش میدهد از خداوند این گونه حاجت بخواهیم: «اللهم صل علی محمد و آل محمد و اکفنی مؤونة الاکتساب و ارزقنی من غیر احتساب؛»(14) خدایا! درود فرست بر محمد و دودمان پاک او و زندگی مرا با درآمد کسبم کفایت کن و از رزقهای بیگمان نصیب من گردان! چنین لطف چشمگیر خداوند به دینباوران پرهیزکار، گویای این سخن است که آفرینش و نعمتهای الهی برای انسان کامل و افراد خداجو فراهم شده است. اگر ما گوش به فرمان پروردگار باشیم و از پیشوایان معصوم(ع) اطاعت کنیم، ریزش رحمت حق نیز به سوی ما جاری خواهد شد.
2. یاد خداوند و سپاسگزاری از نعمتهای او
«شکر» عامل بسیار مؤثر در افزایش نعمتها و الطاف الهی است که خداوند با صراحت بدان اشاره فرموده است: «لئن شکرتم لازیدنّکم؛(15) هرگاه شکر نعمتها را به جا آورید ـ و آن را در موارد واقعی صرف کنید ـ نعمت را بر شما افزون میکنم»
«تکبیر» نمادی از یاد خداوند در سرای دل است که رسول خدا این گونه بر آن تأکید کرده است: «کسی که رزق او کم شده است، زیاد تکبیر بگوید. [تا یاد خداوند باعث گشایش روزی او گردد]»(16)
و در سخن دیگری امام صادق(ع) برای «استغفار» که زدودن غبار غفلت و گناه از حرم قلب است، چنین تأثیری را بیان کرده است: «زمانی که روزی شما کاستی گرفت و اندک شد، رو به استغفار و طلب توبه کنید که پروردگار متعال خود این راه را برابر ما گشوده و فرموده است: استغفروا ربکم انه کان غَفّارا یُرسل السّماء علیکم مدرارا و یُمددکم باموال و بنین و یجعل لکم جنات؛ از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره آمرزنده است [تا در دنیا] بر شما از آسمان باران پی در پی فرستد و شما را به اموال و پسران یاری کند و در آخرت برایتان باغها قرار دهد.»(17)
دعا به برادران مؤمن و پرهیزکار، جلوهای دیگر از یاد خدا برای ریزش نعمتهای بیشتر است، که امام باقر(ع) با اشاره به آن فرمود: «بر شما باد به دعا برای برادرانت که همانا باعث افزایش روزی خواهد شد.»(18)
«توکل» به خداوند نیز فراوانی روزی را به همراه دارد، آن هم رزقی بیگمان و بدون پیشبینی. چنان که رسول اکرم ـ صلیاللّه علیه و آله و سلم ـ توکلکنندگان را به پرندگانی تشبیه کردهاند که بدون دغدغه خاطر هر صبحگاه از لانه بیرون میروند و شامگاهان سیر از روزی الهی به سرای خود باز میگردند.(19)
3.نیکوکاری، خوشاخلاقی و مهربانی
نیکوکاری، خوشاخلاقی و مهربانی و پذیرایی از بندگان صالح خدا با نعمتهای الهی در دست ماست. این کار پسندیده رضایت پروردگار را در رسیدگی به صالحان و مؤمنان، فراهم میکند. از اینرو خدا چون صلاحیت و اهلیت برای انسان میبیند، لطف و رحمت بیشتر خود را نثار وی میکند.
امیرالمؤمنین علی ـ علیهالسلام ـ در این باره میفرماید: «پاکی نیت و طراوت اندیشه، دوری از تنگنظری در برخوردها، سهل گرفتن در زندگی با دیگران، گشایش چهره و خوش برخورد بودن با برادران مسلمان، گنجهای رزق آدمی و باعث افزایش روزی انسانها خواهد بود.»(20) و حضرت صادق(ع) خوبی با خانواده، نیکی با همگان و خوشاخلاقی پسندیده و بجا را موجب گشوده شدن درهای روزی بیان کردهاند.(21)
4.انفاق و پرداخت حقوق مالی صدقه فراوان و خرسندی دیگران با کمکهای مالی، خرسندی خداوند را به دنبال دارد و تأثیری بسیار در جلب روزی به همراه خواهد داشت. همان گونه که امام علی(ع) فرمود: «استنزلوا الرزق بالصّدقة؛(22) با صدقه اسباب نزول بیشتر رزق خود را فراهم کنید.» و در جای دیگر «زکات» و ادای حقوق واجب مالی را موجب فزونی روزی دانستهاند: «الزکاة تزید فی الرّزق؛(23) دادن زکات زیاد شدن رزق را به همراه خواهد داشت.» 5.بیداری صبحگاهان و وضوی دایم اذان صبح تا طلوع آفتاب لحظههایی است که نوعی سبکبالی، طراوت روحی و شادی خاطر برای تمامی روزبیداران را به همراه دارد، به گونهای که هیچ گونه افسردگی روحی و خمودی فکری در انسان احساس نشده و با نشاطی غیر قابل توصیف به کارهای شایسته میپردازد. ارزاق بندگان در این ساعت تقسیم میشود و خوابیدن کراهت دارد. آنان که توفیق بیداری در این لحظات را دارند، افزون بر رزق عادی، نوعی افزایش روزی نیز نصیبشان میشود. همان گونه که امام باقر ـ علیهالسلام ـ آیه شریفه «و اسألوا اللّه من فضله؛(24) از فضل الهی طلب کنید» را به هوشیاری و بیداری در بینالطلوعین تفسیر کردهاند.(25) وضوی دایم و طهارت همیشگی، راحتی روح و برکات لحظههای روز و افزایش روزی(26) را به دنبال دارد. آنان که آرام آرام این حالت پسندیده را در خود ایجاد کنند و با تمرین به صورت عادت دایمی برای خود درآورند، نوعی طراوت روحی و قداست باطنی حس میکنند که پس از چندی ترک چنین صفت ارزشمندی برای آنها مشکل خواهد بود. 6.دوری از گناه، ظلم و نافرمانی خداوند براستی کسانی که در زندگی خود با ما صادق، مهربان و مؤدب هستند، چه جایگاهی نزد ما دارند؟ و آنان که چندین بار تاکنون به ما نزدیک شده، از مهربانی و سخاوت و لطف ما استفاده کرده و پس از چندی نه تنها سپاسگزاری نکرده، بلکه علیه ما اقدام کرده و عمل آنان آثار زشتی ایجاد کرده است، چه موقعیتی در دل و اندیشه ما دارند؟ آیا به این دسته از افراد باز هم احسان میکنیم و از امکانات خود در اختیار آنان قرار میدهیم؟ ویژگی ذاتی اطاعت و استفاده ازنعمتهای الهی در مسیر حقیقی آن، فزونی تمامی دادههای خداوند و ریزش الطاف چشمگیر دیگری را به همراه دارد و عملکرد ذاتی گناه، معصیت و مصرف نعمتهای خداوند در مسیری نادرست و علیه دستورهای الهی، تنگی معیشت و کمی رزق و زندگی سخت و دشواری را به همراه خواهد داشت. از اینرو پیشوایان معصوم علیهم السلام فرمودهاند: «با گناه افراد، رحمت و روزی خداوند به روی آنان بسته میشود؛ برکات رزق برطرف میگردد؛ گوارایی و شادکامی و راحتی زندگی زدوده میشود و مسیر گذران عمر با دشواری و سختی روبهرو خواهد شد.»(27) در حدیثی از امام باقر علیهالسلام میخوانیم: «گاه انسان گناهی میکند و روزی از او قطع میشود.» سپس حضرت(ع) این آیه را تلاوت کرد: «اذ اقسموا لیصرمنّها مصبحین؛(28) هنگامی که صاحبان باغ سوگند یاد کردند صبحگاهان میوهها را بچینند و اجازه ندهند حتی یک نفر غیر از آنها استفاده کند، بلایی از سوی پروردگارت ـ در حالی که آنها در خواب بودند ـ بر آن باغ مسلط شد و آن را نابود کرد». (29) تأثیر دعا در افزایش روزی روزی امیر مؤمنان علی علیهالسلام رو به فرزند خود امام مجتبی علیهالسلام کرد و فرمود: «پسرم! همان کسی که گنجهای آسمانها و زمین را در اختیار دارد، به تو اجازه دعا و درخواست داده و اجابت آن را نیز تضمین کرده است. به تو امر کرده که از او بخواهی تا به تو عطا کند و از او درخواست رحمت کنی تا رحمتش را بر تو فرو فرستد ... هرگاه بخواهی، با او درد دل میکنی و ناراحتی و مشکلاتت را در برابر او قرار میدهی، از او در کارهایت استعانت میجویی و از خزاین رحمتش چیزهایی را میخواهی که جز او کسی قادر به عطای آن نیست، مانند عمر بیشتر، تندرستی بدن و وسعت روزی. پس خداوند کلیدهای خزاینش را در دست تو قرار داده، زیرا به تو اجازه درخواست را داده است. بنابراین هر گاه خواستی، میتوانی به وسیله دعا درهای نعمت خدا را بگشایی و باران رحمت او را فرود آوری.»(30) بر پایه چنین بینشی دستور دعا به هنگام کمی روزی داده شده، تا با استمداد از خداوند، توکل به او و جلب رحمت، درهای نعمت و برکت الهی را بگشاییم؛ شیوهای که معصومان علیهمالسلام داشتند و همواره با دعاهای خود مشکلات دیگران را برطرف میکردند. مردی بادیهنشین حضور رسول اللّه(ص) رسید و گفت: ای رسول خدا! من عدهای پسر، دختر، خواهر، برادر، نوه پسری و دختری، برادرزاده و خواهرزاده دارم و زندگی ما سست و لرزان است؛ اگر صلاح میدانید دعا کنید که خدا روزی ما را زیاد کند. سخن مرد تهیدست که تمام شد، رسول خدا گریست و مسلمانان متأثر شدند. آن گاه پیامبر با قرائت آیه «و ما من دابة فی الارض الاعلی اللّه رزقها و یعلم مستقرها و مستودعها کل فی کتاب مبین»(31) فرمود: «هر کس این دهانها را که خدا روزیشان را ضمانت کرده، در کفالت خود گیرد، پروردگار همچون آب که میریزد، روزی او را بریزد. اگر کفالت او کم باشد، روزیش کمتر و اگر کفالت بیشتری کند، رزق بیشتری یابد.» در پایان رسول اکرم ـ صلی اللّه علیه و آله و سلم ـ دعا کرد و مسلمانان برای گشایش روزی آن مرد آمین گفتند. پس از مدتی آن شخص در زمره مرفهترین و ثروتمندترین مردمی درآمد که روزی حلال دارند و در مسیر رضای خداوند زندگی میکنند.(32) حضرت عیسی(ع) بر اساس این باور پاک و آسمانی این گونه تقاضای روزی کرد: «اللّهم ربنا انزل علینا مائدةً من السماء تکون لنا عیدا لاوّلنا و اخرنا و آیة منک و ارزقنا و انت خیر الرّازقین؛(33) بارالها! پروردگارا! از آسمان، خوانی بر ما فرو فرست تا عیدی برای اول و آخر ما باشد و نشانهای از جانب تو. و ما را روزی ده که تو بهترین روزیدهندگانی». و حضرت ابراهیم علیهالسلام نیز برای اهل مکه تقاضای روزی کرد و فرمود: «رب اجعل هذا بلدا ءامنا و ارزق اهله من الثمرات من آمن منهم باللّه و الیوم الاخر؛(34) پروردگارا، این [سرزمین] را شهری امن گردان و مردمش را ـ هر کس از آنان به خدا و روز بازپسین ایمان بیاورد ـ از فراوردهها روزی بخش». پیشوایان معصوم ـ علیهم السلام ـ در دعاهای خود به ما میآموزند که هر روز، هر هفته و هر سال در دعاهای مختلف وسعت رزق، گوارایی روزی و برکات بیشتر آن را از خداوند درخواست کنیم. به طور مثال در دعایی که به هنگام تعقیب نماز عشا میخوانیم، خود را از جایگاه محل روزی خویش ناآگاه معرفی میکنیم و نمیدانیم رزق ما در صحرا، کوه، زمین، آسمان، خشکی و یا دریاست و یا بیخبریم که این روزی به دست کیست و پیش کیست. از اینرو ضمن درود بر محمد و آلش رزقی وسیع و بدون مشقت از پروردگار میطلبیم و تقاضای رحمت الهی میکنیم.(35) همان گونه که در پایان دعای ندبه و در پی امواج بیکران عشق و معرفت نسبت به حضرت مهدی علیهالسلام، خداوند را به مقام والا و بینظیر فرزند عزیز فاطمه ـ علیهاالسلام ـ قسم داده و ضمن دعاهایی پربها میخواهیم که: «و اجعل ارزاقنا به مبسوطة(36)؛ پروردگارا! روزیهای ما را به واسطه [مقام و عظمت حضرت ولیعصر علیهالسلام [وسیع گردان[»